Találtam egy cikket az elektromos autókról, amiben arról írnak, hogy a British Petrol, igen jól olvasta mindenki, én is meglepődtem, töltőket fejleszt villanyautók számára. Ebből kiindulva aztán elkezdtem gondolkodni kicsit, hova vezet ez és úgy általában véve a dolgokat kicsit összefoglaltam. Pár gondolatot az elektromos közlekedést és úgy általában a közlekedés jövőjét illetően.

Az ihlet adó cikk linkjét pedig a bejegyzés alján találjátok, érdemes elolvasni.

Az olajiparban érdekelt vállatok szépen apránként kezdnek az elektromos járműiparba fektetni, mintegy készülve a fosszilis tüzelőanyagok utáni világra. Ezt láthatjuk épp most a British Petrol esetében, akik elektromos autó gyorstöltő rendszerek kifejlesztésébe kezdtek és talán ez csak az első lépés, hogy a teljes vállalatot átállítsák az elektromos közlekedés kiszolgálására, mert ebben van a jövő.

Remélem idővel több olajtársaság is kövei a példájukat és talán nem kell sokat várni rájuk, mert már nagyon időszerű lenne a dolog. Egy tényt azonban leszögezhetünk szerintem. A kellő gazdasági erejük és a technológiájuk meg van hozzá, képzett mérnökökkel is bőven rendelkeznek. Persze némi eltérés van egy elektromos közlekedési rendszer és a hagyományos fosszilis üzemanyagot használó között és más szakember kell, de mint említettem, szerintem van pénzük, hogy kiképezzék őket. Az emberek meg örömmel tanulnak olyat, amiben nagy gazdasági lehetőségek vannak. Szóval ez nem lenne gond szerintem, csak elhatározás kérdése.

Az elektromos autók teljesen környezetbarátok, mármint a működésük során. Szokták őket zéró emissziós autóknak is nevezni, ami annyit jelent hogy nulla kibocsájtásos autó. Mert nem pöfögnek ki semmit, mint a hagyományos, benzines vagy dízeles őseik.

Karbantartásuk állítólag jóval olcsóbb és könnyebb. Egy elektromos motor sokkal kisebb eséllyel hibásodik meg, mint egy hagyományos belsőégésű motor. Erről a részéről nem sokat tudok, de ezt hallottam, olvastam korábban. Egy időben sokat lehetett hallani. Érveltek vele, amellett, hogy ez miatt is érdemes elektromos autót venni, mert olcsóbb a fenntartása, nem hibásodik meg úgy, mint egy hagyományos autó.

Az meg külön hatalmas előny a környezetbarát mivolta mellett szerintem, hogy csendes. Gyakorlatilag semmi hangja, vagyis alig lehet hallani egy kis elektromos motorhangot. De ez elenyésző, semmi gyakorlatilag, ahhoz képest, ahogyan egy belsőégésű motor zúg. Rettentő zajosak a városok és borzasztó hallgatni a járművek zaját. Nem tudom készült e erről külön tanulmány, de szerintem senki fülének nem tesz jót, biztos vagyok benne, hogy rongálja a hallást. A környezeti zajnál szerintem külön kiemelendő, hogy az állatoknak sem jó a zaj. Zavarja őket is, főleg azokat, akik hang alapján tájékozódnak és sokkal nehezebben találnak célt, táplálékot, mert egy óriási háttérzajból kell kiszűrniük azt az egy hangot vagy néhányat, ami neki fontos. Nos ez az elektromos közlekedés eszközökkel, a villanyautókkal megoldódhatna. Ismét csendes városokban élhetnénk, mint az ipari forradalom előtt. Reméljük a következő, a küszöbön álló újabb ipari forradalom épp ezt hozza el nekünk. Csendet.

A menetteljesítménye sokkal jobb. A gyorsulása egyenletesebb és sokkal dinamikusabb. Talán ez az egyik olyan tényező, amiről meg kell győzni az ebereket. Sokan aggódnak amiatt, hogy lomhább, lassabb, kevésbé dinamikus. Ez egyáltalán nem igaz. Az elektromos autók igen is gyorsak, fürgék és rettentő dinamikusak. Sokkal nagyobb potenciál van bennük, mint egy benzinesben. Ja és persze, az olyanoknak is mint nekem, jó hír, hogy nem fullad le a motor. Mert eleve, nem ég semmi, hanem elektromotor van, nincsen kuplung. Persze, az nincsen az automataváltósnál sem.

Jár állami támogatás is új zöld rendszámos autó beszerzéséhez. Ami nem is kevés, akár 21%, ami maximum másfél millió forint lehet. Ez jó hír szerintem, figyelembe véve, hogy az elektromos autók jelenleg drágábbak, mint a hagyományosak, illetve az emberek kicsit ódzkodnak tőle. Ami érthető valamilyen szinten. Az ember mindig bizalmatlanul van az új dolgok iránt, pláne ha sok pénzt kell kiadni érte.

De idővel a kereslet növekedése és a konkurencia kiélesedése majd szélesebbre nyitja a kínálatot és lejjebb viszi az árakat is. De érthető, hogy a gyártók eleinte a magasabb keresetűeket célozták meg, hiszen így kisebb darabszám mellett is nagyobb bevételt könyvelhettek el maguknak. Ezekből a befolyt összegekből pedig képesek finanszírozni a további fejlesztéseket is, amik szélesebb körben teszik majd lehetővé az elektromos autók elterjedését.

De már így is szép számmal vannak a kínálatban e-autók a piacon. Minden nagyobb gyártónak van már, némelyiknek akár több is. Ez idővel meg csak bővülni fog és lassacskán majd, bár ez ég szerintem sajnos messze van, de el kezdik kiszorítani a piacról a hagyományos benzines autókat.

Egy dolgot viszont nagyon nem értek, bár szerencsére lassan fordul a kocka és terjednek az elektromos autók. De miért kell ortopéd küllemre gyártani egy elektromos autót, igazán nézhetnének ki teljesen megkülönböztethetetlenül ugyan úgy, mint őseik a benzines, dízeles autók. Tudom, talán épp ez is a cél, hogy mindenki ránézésre tudja, ez elektromos, de szerintem ez kevésbé lenne fontos. Az emberek szeretik a megszokott dolgokat. Talán könnyebben váltanának néhányan, ha nem egy csodabogárba kéne átülniük és mindenki úgy nézne rájuk, mintha űrhajót látna. Lássuk be, némelyik elég giccsesre vagy futurisztikusra sikerült, ami nem feltétlen előny számukra.

A fosszilis tüzelőanyagok lelőhelyeinek kimerülésével egyértelmű, hogy az elektromos közlekedésé a jövő. De van egy sürgetőbb probléma is, ami sokkal aktuálisabb, mint a fogyatkozó tartalékok. A globális felmelegedés, amely már nem csak küszöbön áll, hanem javában tart és gyakorlatilag megállíthatatlan. Ennek a felmelegedésnek, pedig az egyik mozgatórugója nem más, mint a járművek által kibocsájtott káros anyagok, legfőképpen a széndioxid. Az autóinkkal néhány évtized alatt szépen apránként napról napra átalakítottuk a bolygó légkörét és megemeltük az üvegházhatás mértékét. Nem mondom szép teljesítmény, bár az ember hasonló sikereket tudna elérni más területeken is. De a butaság valahogy mindig könnyebben megy, személyes és társadalom szinten is. Erre kitűnő példa a közlekedés. Ha már 40 évvel ezelőtt elkezdtek volna átállni elektromosra a közlekedésben, akkor ez mind nem történik meg. A technológia akkor még mondhatjuk, hogy sokkal kezdetlegesebb lett volna hozzá, de a hatvanas évek végén ember lépet a holdra is. Akkor gondoljuk csak újra. Biztos nem sikerült volna? Dehogy nem, csak akarat és gazdasági érdek hiányában elmaradt.

Nap -és szélenergiával korlátlan és ingyenes feltöltési vagy régebbi kifejezéssel élve tankolási lehetőséghez lehet juttatni az autónkat. Bár nagy hátrány a még lassú újratöltés de a fent említett cikk szerint dolgoznak a megoldáson már. Bár szerintem hétköznapi használat mellett egy olyan autó, ami 250 kilométert megy egy aksitöltéssel és 10-14 óra alatt újratölthető megfelel. Városban és vidéken is. A legtöbb ember szerintem naponta ennek töredékét teszi csak meg az autójával, hosszabb utakra meg csak ritkábban megy. Ami persze gond lehet.

Ingyenes áram, de kinek és hol, ez marhaság gondolják sokan. Nos csak be kell fektetni és persze van karbantartási költség meg fenntartási, de nem igényel újabb és újabb adag fűtőanyagokat, mint a hőerőművek vagy akár az atomenergia, ahol ugye radioaktív anyagokat használnak. Számomra az atomerőművek mindig is amolyan átmenet voltak a koszos szén -és gázerőművek között és a modern fúziós reaktorok között. Talán most az utóbbiak korszaka köszönt ránk hamarosan. Talán előbb is mint sokan hinnénk.

Épülnek lassan, de biztosan a fúziós reaktorok, na ez az igazi jövő energiája, minden eddiginél olcsóbban és elképzelhetetlen mennyiségben szolgáltatják majd az energiát és nem csak az autóink, hanem minden eszközünk és rendszerünk számára: közlekedés, fűtés/légkondicionálás, meleg víz stb…

Erre lehet majd ténylegesen azt mondani, hogy környezetbarát és környezetbarát energiával látja el járműveinket is. Mert hiába zéróemissziós egy autó, ha a rátöltött energiát egy hőerőmű termeli meg, amit szénnel vagy gázzal fűtenek. Akkor csak megváltoztattuk a károsanyag-kibocsátás helyszínét és formáját, de a végeredmény mindenképpen ugyan az.

Én mindenképpen fontosnak és már létfontosságúnak tartom, hogy mihamarabb, a legszélesebb körben elterjedjenek az elektromos autók. Ehhez talán csak nem kéne más, mint felelősségteljes gondolkodás és egy kis előrelátás. Amire elsősorban nem is a nagyközönség részéről lenne előbb szükség, hiszen az emberek azt használják, amit kapnak. Sokkal inkább a döntéshozók és nagy ipari vállalatok részéről lenne sűrgős a szemléletváltás, hogy a gazdaságot átállítsák egy új irányra, ami tényleg a jövőbe visz bennünket.

https://www.elobolygonk.hu/Innovativ_trendek/Jarmuipar/2018_06_02/a_villanytankolas_is_lehet_villamtankolas